NOVINKY

7. 4. 2008, Bratislava

Internet z eurofondov i súkromných zdrojov

Podľa odborníkov dokážu súkromné zdroje rozmnožiť efekt eurofondov a spoločne priniesť širokopásmový internet do oblastí, kde dnes chýba. Z európskych peňazí by preto mala prebiehať len výstavba regionálnych prístupových sietí. Pripojenie koncových zákazníkov vidia experti v rukách komerčných poskytovateľov širokopásmového internetu. Tým vznikne tlak na zvýšenie kvality i zníženie ceny služieb pre obyvateľov.

(Bratislava 7. apríl 2008) – Efektívne využitie eurofondov z Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS) vidia odborníci v spojení so súkromnými zdrojmi. Práve takýmto spôsobom sa širokopásmový internet dostane aj do tých oblastí, kde dnes chýba. Štát by mal podľa nich financovať výstavbu internetovej infraštruktúry iba po úroveň regionálnych prístupových sietí, pripojenie koncových sietí až do domácností by mal prenechať na komerčné subjekty.

Dostupné finančné prostriedky nebudú totiž podľa odborníkov stačiť na vybudovanie regionálnych prístupových sietí, ak budú sústredené aj na tzv. poslednú míľu. Táto časť by preto mala ostať v rukách komerčných subjektov. „Vďaka tomu tiež vznikne konkurencia a s ňou aj šanca, že rozšírená ponuka, ako všade vo svete, bude znamenať pokles cien a rast kvality služieb,“ hovorí Peter Blaas, konateľ konzultačnej spoločnosti DLM Slovakia.

Vybudovanie prístupových sietí na vidiek je dôležité aj z hľadiska odstránenia diskriminácie občanov. Dnes nemajú rovnaký prístup k internetu a teda k informáciám tí, ktorí bývajú v oblastiach, kde je prístup na internet obmedzený. Fenomén digital divide (digitálna priepasť) v slovenskom prípade popisuje rozdiely medzi regiónmi s ohľadom na možnosť prístupu k informačným a komunikačným technológiám a ich efektívneho využívania. Napríklad v Prešovskom kraji bolo v minulom roku deväťnásobne viac obyvateľov bez možnosti pripojenia k širokopásmovému internetu ako v kraji Bratislavskom.

Podľa správy Európskej komisie patrí Slovensko v penetrácii širokopásmového internetu medzi najslabšie krajiny Európskej únie. V roku 2007 bola iba 8,8–percentná, pričom priemer krajín EÚ bol 20 percent. Cieľom Operačného programu je v roku 2013 dosiahnuť penetráciu na úrovni 30 percent. Slovensko môže na zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu minúť až 113 miliónov eur.